diumenge, 12 de juny del 2011

ESCAPADA EN AUTOCARAVANA PEL VALLESPIR. Abril de 2011

INTRODUCCIÓ

Per sobre de l’Alt Empordà i el Ripollès, a la cara nord del Pirineu, trobareu aquesta comarca, probablement una de les més antigues del nostre país si considerem que va néixer més o menys al voltant de l’any 800, quan Carlemany començava a posar límits al poder de Còrdova.

El que vingué després ho podeu trobar fàcilment en qualsevol enciclopèdia; en canvi, si hi cerqueu una escapada en autocaravana no cal que aneu molt lluny.

Aquí teniu el breu relat de la nostra escapada per aquesta comarca que s’estén a banda i banda del riu Tec. Visitar-la és molt fàcil, és com recórrer un gran passeig que va des de la fèrtil plana del Voló fins a la seva capçalera, més enllà de Prats de Molló, i on segurament l’aspecte agrest i salvatge del paisatge va donar nom a la comarca: la Vall Aspra, és a dir el Vallespir.

Com sempre, us faré quatre pinzellades dels llocs visitats, afegiré uns enllaços i al final anotaré els llocs habituals en la logística autocaravanista (estacionaments, pernocta i àrees d’autocaravanes). Espero que us sigui útil.

L’ESCAPADA

El nostre periple no té cap misteri: ens hem mogut per la vall del Tec, amunt i avall; i com la comarca, és petita, canviar de plans ha estat fàcil i no ha exigit grans esforços; i acabo amb un fet: han estat dies de pluja cosa que ha motivat que descartessin alguna excursió per aquesta banda tan bella del Pirineu... ja hi tornarem amb millor temps.


I anotar, com sempre que visitem aquestes terres, les mostres de catalanitat que professa la gent ( senyeres, burros, noms de botigues i carrers, etc.).


A vegades semblava que era la Diada de tantes senyeres que hi veiem; i ,per cert, no dubteu en utilitzar el català, us podreu endur una agradable sorpresa.


Prats de Molló, sota muralles.


Hem entrat en el Vallespir des la plana, via la Jonquera, i arribats al Voló tirem Tec amunt. Cap l’hora de dinar ens presentem en Prats de Molló i estacionem l’autocaravana al seu costat sud, on només el riu ens separa del seu recinte emmurallat medieval.

Dinem i ens endinsem pel seu nucli antic sota un plugim intermitent. Al cantó nord trobem la galeria subterrània que ens durà fins el fort La Guàrdia.

Gaudim de les boiroses vistes sobre el poble i tornem a Prats. Passeig per carrers, places i bells racons com l’entrada molt fortificada d’un rierol dins del poble.

I acabem berenant en una cafeteria de la plaça. Per la tele retransmeten un antic partit de les Cincs Nacions. La decoració del cafè no deixa cap dubte d’on ens trobem: en terra catalana i de rugbi, per a més senyes.



Acabada la visita, tornem Tec avall sota una lleugera pluja. Proper destí i lloc de pernocta: Ceret.

Ceret, descans d’artistes

Una vegada esmorzats, abandonem l’autocaravana i en cinc minuts ens plantem al centre de Ceret. Jo sabia que el Paris de començaments del s. XX era conegut per ser la meca artística d’aquell moment, on es trobaven els millors pintors i escultors del moment.





El que no sabia és que quan els genis s’agafaven unes vacances, baixaven a Ceret. I així per Ceret, pel seus carrers i cafès, per les seves festes majors i pels seus voltants visqueren pintors com Picasso, Matisse o Braque, musics com Deodat de Severac, escultors de la talla de Hugué o Mailloll, el poeta Max Jacob....D’aquella època avui resta el Museu d’Art Modern de Ceret on podreu veure moltes de les obres d’aquells artistes, algunes de les quals reflecteixen racons i paisatges d’aquell Ceret de fa dècades.




I si és dissabte, aprofiteu per passejar entre les parades del seu mercat, aixoplugades sota els alts plataners. Gaudireu dels productes de la regió, de molts racons que poc han canviat des d’aquella època artística i deixeu-vos sorprendre per alguna obra d’art que trobareu de tant en tant. Encara que plou intermitentment, el mercat està ple de gent.

Acabem dinant en un restaurant de l’interior del vell Ceret. No para de ploure.



Arles, la badia.

Entrem en Arles, i amb l’autocaravana estacionada al costat d’un parc, anem caminant a visitar la badia de Santa Maria que tímidament sobresurt entre les teulades del poble. Destaca el seu bellíssim claustre, amb una peculiaritat: la proximitat de les cases veïnes, que s’hi aboquen per sobre de les taulades sembla que el converteixen en un cel obert d’estil gòtic abans que en un lloc de recolliment i meditació.

L’església annexa la trobem plena d’activitat, s’està engalanant per les festes religioses. I una de les senyores, al sentir-nos enraonar, se’ns adreça: Què sou catalans?. Si senyora, de Cornellà de Llobregat. Ella és de Girona i des de fa molt de temps que viu a Ceret. I amablement ens mostra els daurats retaules, l’altar, les pintures romàniques, i com no podia ser menys, la famosa Santa Tomba, amb la seva font miraculosa , que mai s’esgota. Abans de deixar-nos i tornar a la feina, ens regala un parell d’ampolletes d’aquesta aigua.

I nosaltres continuem la nostra ruta. Propera parada: el Pertús, lloc de pernocta.




Panissars, on els Pirineus et deixen pas.


A l’actualitat travessem els Pirineus pel Coll del Pertús, però des de la més vella antiguitat, l’autèntic pas estava a pocs quilòmetres cap a ponent: al Coll de Panissars. I avui que sembla que ja no plourà i que els nens encara dormen decideixo fer la curta passejada que va des del Pertús fins aquest coll.


En pocs minuts deixes enrere el soroll del trànsit i t’endinses en la muntanya. Una muntanya molt suau, que aquí el Pirineu no arriba ni als 600 m, i fàcilment arribes al Coll de Panissars, vigilat pel Castell de Bellaguarda i ocupat actualment per una antiga torre de vigilància i un cementiri del soldats de Bellaguarda; i a pocs metres unes venerables pedres d’edat romana.

La importància del lloc la podeu resseguir al llarg de la nostra història. Aquí, fa dos mil anys es trobaven la Via Domitia amb la Via Agusta, en el llarg camí militar, cultural i comercial que anava de Gades a Roma; i encara que sembli mentida, dos mil anys més tard encara resta algú, suposo que més visigot que hispanoromà, que dubta de la importància del corredor mediterrani...

Aquí també es va produir la Batalla de Panissars, penós final pels francesos de Felip III que van ser massacrats pels almogàvers de Pere el Gran, per a desconsol del Papa de Roma, instigador d’una croada contra Catalunya, allà pel s.XIII.

Torno a l’autocaravana i comencem la tornada a casa però fent un gran revolt: primer hem de saludar a uns grans amics de Cornellà, el Corneli i la Fontsanta, que aquests dies són a Vilafranca de Conflent, a la vall del costat, la vall de la Tet.


Vilafranca de Conflent, vila de gegants.

Perquè avui, a Vilafranca, la seva colla gegantera ha convocat a colles d’ambdues bandes dels Pirineus, i una d’elles és la Colla Gegantera de Cornellà de Llobregat, on tenim uns grans amics, entre ells el gegant Corneli i la geganta Fontsanta.


Trobem una Vilafranca en festes, plena de gent i tots disposats a passar-s’ho bé: els actors i els públic. Les colles fan el cercavila pels carrers empedrats de la vila. Algun botiguer ofereix al pas de les colles geganteres vi i pastes perquè la gent recuperi les forces, que carregar alguna d’aquestes baluernes requereixen un bon estat físic.





I la música penetrant de les gralles envaint-ho tot, mentre la canalla queda astorada mirant com aquells gegants no paren de ballar, i compte! que algun capgròs té la barra de llançar aigua als desprevinguts, majoritàriament adults per a alegria dels més petits. Acaba la festa amb el lliurament d’obsequis a les colles invitades i amb una gran ballada de gegants, al peu del campanar.

I ara si, cap a casa via Cerdanya i riu Llobregat avall.


LLOCS PER A LES AUTOCARAVANES

A continuació us anotaré per ordre cronològic aquells llocs que poden ser útils a un autocaravanista que visiti els llocs d’aquest relat.

Prats de Molló: hem estacionat al seu extrem sud. Quan la carretera D-115 rebassa el poble, camí de Catalunya, trobareu una desviació a la dreta que us baixa al riu. Allà hi ha un pàrquing de terres i una zona de picnic, amb Prats al davant. Nota: una senyal prohibia circular autocaravanes, així que millor estacioneu ràpidament.... Conyes a part, no ens vam fixar en la senyal, vam entrar al pàrquing mig buit i on una perfilada ja hi era estacionada. Sospito que en temporada alta, amb més demanada d’espai, la senyal deu ser plenament vigent.

Ceret: estacionament i pernocta en un pàrquing de superfície situat a l’extrem est de Ceret. Entrant en Ceret per la D-115 i , abans de travessar el pont, a la dreta, al trencall de la carretera D615. Zona tranquil•la.






Els Banys
: àrea d’autocaravanes. Al costat del Càmping Amèlia ( Rue de Lledoners) i visible des de la carretera D115. Gestionada pel mateix càmping. S’hi pot pernoctar, previ pagament al càmping.






El Voló: àrea d’autocaravanes. Situada a l’entrada nord del poble, al costat del cementiri. Es pot pernoctar.

El Pertús: estacionament i pernocta a la sortida nord del poble, al mateix Coll del Pertús que ara es troba ocupat per un gran pàrquing asfaltat, al costat de la carretera. De pagament, si trobeu les taquilles obertes.





Marceliano Cardoso Romero

marcecrn@yahoo.es
Cornellà de Llobregat, 12 de juny de 2011.

dilluns, 23 de maig del 2011

VIATGE EN AUTOCARAVANA PEL LLENGUADOC (Març 2011)

1.INTRODUCCIÓ
Una mica més enllà de Salses, quan deixes el Rosselló a la teva esquena, s’entra de ple en la vella Occitània, la terra de la llengua d’oc, aquella que s’estén des de la costa atlàntica aquitana fins les altes valls del Piemont italià; des del Lemosin, al nord, fins la Val d’Aran, al sud.

Nosaltres, que a penes disposem d’una setmana, ens limitarem a visitar la regió coneguda justament per la seva llengua: el LLenguadoc, encara que a les guies aquest territori el trobareu dins la Région de Languedoc-Roussillon, amb capital a Montpelhièr.
I no dic Montpellier perquè hem vist que els occitans s’esmercen en no perdre la seva llengua mil•lenària, així que sempre que pugui us anotaré els llocs en occità, la llengua d’oc , i secundàriament en la llengua d’ouil, és a dir, en francès.

I com va recitar l'occità Frederic Mistral, premi nobel de literatura: “Quau ten la lengua, ten la clau / Que dei cadenas lo deliura” , Qui té la llengua, té la clau / que de les cadenes el deslligarà. Un consell molt encertat que, als que vivim per sota de Salses, ens pot resultar força útil.
Doncs bé, a continuació us faré un breu relat del nostre viatge en autocaravana pel Lleguadoc, o Lengadòc, anotaré els llocs visitats, els aspectes interessants per un autocaravanista i afegiré unes quantes fotos i algun enllaç. Espero que us sigui útil.


2. EL VIATGE.
La nostra ruta no té gaires secrets, com sempre hem arreplegat un bon grapat de destins possibles i que ben mereixerien aturar la nostra autocaravana; i segons les ganes que tinguem i amb el permís de la meteorologia, anirem fent.

La idea és recórrer el Lengadòc de nord a sud: partir de la costa en direcció nord per acabar a l’altiplà de la Losera ( fr,Lozère), i a continuació tornar cap al sud, fins retornar al Rosselló català.

La majoria dels llocs visitats ofereixen la informació turística en diversos idiomes, inclòs l’occità aspecte que hem agraït perquè ens ha fet més entenedora la visita, donada la gran similitud amb la nostra llengua.


Ben lluny del Lengadòc: Collformic (Catalunya)

Començar un relat del Lengadòc a més de 300 km al sud pot resultar estrany, però és que teníem pendent fer una excursió amb la família i aquest cap de setmana semblava ideal: faria bon temps, i a més, com havia nevat feia uns dies, podríem tenir la sort de trepitjar neu, probablement la darrera de la temporada.

I així, un dissabte clar i seré de març, després d’una pernocta sota les estrelles, ens trobàvem al Collformic, cota 1145 m, nosaltres, la Dolors i la Marga, germanes de la Montse, i els nostres nebots l’Adrià i el Jose. Objectiu: pujar al Matagalls.

Sortim de la petita esplanada del coll quan encara està mig buit i iniciem l’ascensió que segur molts ja coneixeu: camí senyalitzat, pujada còmoda i per a totes les edats, amb meravelloses vistes sobre els contorns que donen als adults un motiu magnífic per recuperar l’alè amb l’excusa de la contemplació del paisatge o de fer una foto.



Arribats al cim ( cota 1698 m), petit esmorzar, recuperem forces, foto de rigor, i cap a baix. Dinar de picnic al coll.

I ara si, cap al Lengadòc: tenim tota la tarda per arribar-hi al lloc de pernocta, a l’àrea d’autocaravanes de La Novèla ( fr. Port-la-Nouvelle).



Fontfreja, seu central de Poblet.



Després d’esmorzar, iniciem la nostra ruta occitana. Primera parada: L’abaïa de Fontfreja ( fr. L’abbaye de Fontfroide) , obra mestra de l’art cistercenc. La visita guiada, en francès, recorre les seves dependències, el claustre, la sala capitular, les seves vidrieres ( del s. XX) , i algunes estances dels darrers propietaris, com la cuina.

El lloc imposa per les seves dimensions i encara que algunes obres de remodelació fan una mica de nosa, la seva bellesa no es veu disminuïda. Com a curiositat destacaria el fet, comentat en la visita, que d’aquí va partir la iniciativa i els mitjans, humans i materials, per construir el Monestir de Poblet, quan la Conca de Barberà acabava de ser ocupada per Ramon Bereguer IV, Comte de Barcelona, fa quasi mils anys.


Acabada la visita tornem a l’autocaravana i reprenem el camí cap el nord. Passat Besièrs (fr. Béziers), parem a dinar a peu del Canal del Miègjorn ( fr. Canal du Midi).



Meravelloses i relaxants vistes sobre el canal.


Els luxes rurals del s.V: la Vil•la Loupain.

El nostre periple ens duu a les proximitats de Mesa (fr. Méze) on visitarem la Vil•la Loupian, gran mansió gal•loromana dotada d’uns magnífics mosaics.

La visita, guiada i en francès permet conèixer els luxes que es gastàvem els grans terratinents de l’època final de l’Imperi Romà, i que no tenen res a envejar als luxes actuals. L’emplaçament bàsicament consisteix en una gran nau que aixopluga la part més noble de la Vil•la: els salons i estances amb els mosaics que decoraven els terres.



El lloc també disposa d’un petit museu on es pot veure l’evolució de la hisenda al llarg dels segles de dominació romana.

La tarda s’acaba així que optem per acostar-nos al lloc de pernocta: un àrea d’autocaravanes situada en la turística Cap d’Agde.



L’homenatge al poeta: Espace Georges Brassens



Avui, per fi, es complirà un desig de la Montse: ens aturarem en Seta (fr. Séte) per visitar el museu dedicat a Georges Brassens un dels cantautors més importants de la segona meitat de s. XX.

La visita al museu es fa amb audioguia en francès i permet conèixer tot sobre l’artista, des dels seus orígens, els seus amic de Seta, la seva vida privada i professional...vaja! tot el que un admirador del poeta podria somiar. El nens i jo ,que no ho som tant, d’admiradors, deixem gaudir la Montse i fem un silenciós mutis cap a la sortida.



La Cobertoirada, vila occitana.

Abandonem Seta per dirigir-nos cap al nord, i via A-75 ens presentem , a primera hora de la tarda, al peu de les muralles de La Cobertoirada (fr. La Couvertoirade), antiga vila occitana que encara manté un aspecte genuïnament medieval.

Tarda ennuvoloda i freda, pocs turistes i passejada tranquil•la pels carrerons de la vila i les seves muralles. Tot el poble té una sèrie de cartells, en francès i occità, que t’ajuden a interpretar i conèixer els llocs més significatius; també tenen disponibles a l’oficina de turisme unes audioguies en diversos idiomes. Acabada la visita tornem al pàrking i on permeten la pernocta de les autocaravanes.


Nit freda,els núvols comencen a marxar i se’ns mostra un cel net, estrellat, com el de fa unes nits, a Collformic.



Lo pont de Milhau

Ens llevem amb un dia clar, primaveral i reprenem la nostra ruta cap al nord. Des de fa pocs anys al pont d’Avignon o al pont del Gard, els ha sortit un nou competidor en matèria de ponts: el pont de Milhau (fr. Millau) , una infraestructura de dimensions gegantines i que no ens deixa de meravellar cada vegada que hi passem.

Aturem l’autocaravana a l’àrea d’autopista del seu extrem nord i ens acostem al mirador, gaudim de les vistes, recollim informació turística de la regió i reprenem la ruta.


Destí: conèixer una bèstia mortífera...o no.


Les bèsties de Gauvadan.

A mitjan del s. XVIII una bèstia assassina va assolar aquest racó de la Losera ( fr. Lozère) matant-hi més d’un centenar de persones en menys de tres anys, fins que , i per mandat reial, va començar la cacera de la bèstia.



Avui en dia la versió més acceptada és que tractava d’un llop de grans dimensions. I en record d’aquests successos, a Sent Latgièr de Peire (fr. Saint-Léger-de-Peyre) trobareu una reserva de llops, Les Loups de Gévaudan.

La instal•lació, a cavall entre una centre d’interpretació i un zoològic, permet conèixer els llops mitjançant una sèrie d’exposicions i la visita als diversos recintes on tenen unes cinc o sis espècies de llops. Ofereixen una visita guiada, en francès, que ajuda a conèixer cada espècie, les seves característiques i el seu comportament en grup. En algun cas, ens sobta el comportament tímid d’alguns del llops.




Passejada urbana per Mende


Gauvadan (fr. Gévaudan) ha estat el nostre punt més septentrional de la nostra ruta, i ara comencem el nostre retorn cap el sud. I per pernoctar avui hem escollit Mende.

I mentre Ferran i Sara es queden a l’autocaravana, Montse i jo ens endinsem en el
Mende històric per fer quatre compres i fer temps abans de sopar. Comencem la passejada amb el sol a punt d’amagar-se sota l’horitzó i tot Mende mostra uns colors ataronjats. Passegem al peu de la seva catedral, per les seves places i carrerons estrets; i acabem al pont medieval, amb vistes al pàrquing on tenim estacionada l’autocaravana.

Sopar, lectura i a dormir, bressolats per la remor del riu Lot.


Las Gòrjas de Tarn

Aquest matí farem ruta d’oest a est, i la manera més amena serà recorrent les Gòrjas de Tarn ( fr. Gorges du Tarn) , al llarg d’una solitària D907B que em fa la impressió que en temporada alta deu ser caòtica, plena de trànsit i turistes.

Però ara és un plaer i anem fent, aturant-nos allà on es sembla bé, gaudint de les vistes, dels petits pobles a peu de riu o enlairats sobre les cingleres, de les formes capritxoses que ha esculpit el Tarn o l’home a la roca calcària...



I així, a darrera hora del matí abandonem el Tarn, i ens dirigim a Sant Liòns (fr. Saint-Léons) per visitar ....


La ciutat dels insectes: Micropolis



Estacionem l’autocaravana en un dels pàrquings de Micropolis, i una vegada dinats, entrem en aquest recinte dedicat al coneixement dels insectes.

Al llarg d’una ruta senyalitzada i mitjançant audiovisuals, maquetes i espècies vives t’apropes a un munt d’espècies d’insectes, des dels més laboriosos als més bells, dels més molestos als més útils per l’home. La visita dura tranquil•lament un parell d’hores i es pot fer amb audioguies.
Acabada la visita, reprenem la ruta cap el sud fins el nostre lloc de pernocta, en Lunaç (fr.Lunas).


La gran extinció.

Avui ens acostarem a la vila de Cecenon ( fr. Cessenon-sur-Orb) per visitar uns dels cementiris més antics del planeta. A les afores d’aquest poble es troba la Pedrera de Coumiac, formada per roca vermellosa d’edat devoniana i que presenta les restes de la segona gran extinció que ha experimentat el planeta, amb la mort del 70% d’espècies marines.

Ara, a la pedrera, amb l’ajuda de dos o tres panells t’expliquen la importància del lloc i amb una mica de sort podreu trobar pel terra algun fòssil d’aquesta extinció. Per cert, alguns experts apuntem que ara, el humans, estem començat la sisena extinció.



A part d’això, el color vermellós de la pedra l’ha feta molt preuada com a roca ornamental, i així la podreu trobar entapissant l’Habitació Vermella de la Casa Blanca, a Washington.

Abandonem Cecenon per dirigir-nos cap el nostre proper destí:



Nissa d'Ausseruna ( fr. Nissan-lez-Ensérune)

On visitarem l’oppidum d’Ensérune, enclavament preromà on s’ha trobat restes arqueològiques des del s. VI a.C. El lloc es visita amb l’ajuda d’un tríptic i diversos panells informatius que hi ha al llarg del recorregut.

Es poden veure el traçat d’antics carrers i cases, restes de sitges i muralles, etc.. I una visita al museu us permetrà apreciar els tresors arqueològics que han trobat aquí. Per cert que el museu encara manté l’estètica d’aquells museus del s. XIX plens de vitrines i prestatges farcits de peces, que d’entrada podria espantar a algú, però vaja, la bellesa d’algunes de les peces que s’exposen fa que valgui la pena deambular pels passadissos de vitrines.



I si contempleu el paisatge trobareu els conreus amb una curiosa forma radial: es tracta d’un antic llac dessecat des del s. XIII. Els actuals límits de les parcel•les marquen els canals de drenatge utilitzats pels pagesos.

Abandonem el lloc sota una lleugera pluja que serà la nostra acompanyant fins el lloc de pernocta , a La Novèla ( fr. Port-la-Nouvelle) i en el nostre viatge de tornada cap a casa.


3. LLOCS DE PERNOCTA, AVITUALLAMENT I ESTACIONAMENT

A continuació us anotaré per ordre cronològic aquells llocs que poden ser útils a un autocaravanista que visiti els llocs d’aquest relat.



Collformic: petit pàrquing de terra, a peu de la ctra. BV-5301, al sud de poble del Brull. Senyalitzat. Molt ple durant el dia per excursionistes.









La Novèla ( fr. Port-la-Nouvelle): pàrquing de graveta amb àrea d’autocaravanes mitjançant borne ( pagament amb targeta bancària), i àrea de picnic. Situat al sud del poble al Chemin des Vignes, cantonada Rue Dupleix.




Le Cap-d’Agde: pàrquing asfaltat i àrea d’autocaravanes, associada a un càmping veí. Situada a la part alta de la Rue du Gouverneur. De pagament: 5€/nit.








Seta (fr. Séte): estacionament al carrer d’accés al pàrquing del cementiri, just en front de l’Espace G. Brassens.




La Cobertoirada (fr. La Couvertoirade): pernocta al pàrquing del poble, en un sector reservat per autocaravanes i on deixen pernoctar.








Mende: pàrquing i àrea d’autocaravanes gratuïta al centre de Mende, a peu del riu Lot, a la Rue de Faubourg Montbel.







Lunaç (fr.Lunas): pàrquing i àrea d’autocaravanes gratuïta a peu de la ctra. D35, sortint de Lunaç cap a l’est, a l’esquerra, una vegada passat el llac.







Marceliano Cardoso Romero
marcecrn@yahoo.es
Cornellà de Llobregat, 23 de maig de 2011.