dimecres, 17 d’octubre del 2012

BÈLGICA (I) , RELAT DE DOS VIATGES EN AUTOCARAVANA ( Agost de 2012).

El present relat la següent estructura:

I.Introducció, aquesta que estàs a punt de llegir.
II. Valònia en autocaravana (Bèlgica, agost de 2012), aquí.
III. Flandes en autocaravana ( Bèlgica, agost de 2012), aquí.
IV. Logística autocaravanista, aquí.




I. INTRODUCCIÓ


Feia temps, des del 2009, que teníem guardat al calaix fer aquest viatge, el que passa que entre unes coses ( laborals) i altres ( de familiars) fins aquest any que no l’hem pogut fer. I per què Bèlgica? Doncs, no ho sé; crec que en part perquè ens era un  país desconegut. Des del punt de vista turístic sempre m’havia semblat un destí de passada, si de cas mereixedor d’un parada per visitar alguna ciutat històrica i poca cosa més. I com veureu estava equivocat, Bèlgica té un munt de llocs interessants.


Llocs relacionats per exemple amb la Història Europea, ambdues escrites amb majúscules. A Bèlgica, fa 2000 anys, es van trobar l'Europa llatina i la germànica, i encara avui en dia trobareu aquestes dues europes en la forma de valons i flamencs. I tal vegada d'aquella època els europeus hem tingut la dèria de trobar-nos en aquestes terres per dirimir les nostres diferències, primer de la manera més sagnant ( Waterloo, Ieper, Bastogne...) i només des de farà mig segle Bèlgica , en concret la seva capital, s'ha convertit en un lloc de trobada pels europeus una mica més pacífic.

Bé, aquest és el relat del nostre viatge en autocaravana per Bèlgica, veureu que no hem ignorat els destins més típics encara que notareu que altres llocs visitats no es corresponen amb els habituals, però com comprendreu amb dos fills adolescent ( i un servidor, podríem afegir) el gòtic flamíger s'ha de subministrar en dosis raonables; i no és que siguin ( siguem) impermeables a la bellesa arquitectònica, simplement que és millor, posem per cas, visitar Bruges a lloms d'una bicicleta que mirar de trobar la "Bruges, ciutat romàntica" dels fulletons turístics. Sense esmentar que Bèlgica pot oferir alguna cosa més que una successió infinita de places majestuoses i  quilòmetres de canals.

Com és habitual, primer esmentaré unes generalitats que ens poden interessar com a turistes d’autocaravana,  a continuació descriuré el nostre viatge, i al final els temes més logístics ( àrees, pernoctes, etc.).

1. Bèlgica, unes generalitats.

Geografia bàsica.
Bèlgica és país de dimensions raonables. Vull dir que es pot travessar en dos o tres hores, o el que és el mateix en termes autocaravanistes: anar d'un destí a un altre suposa desplaçaments curts i a sobre per la seva extensa xarxa d’autopistes... gratuïtes. De fet, Bèlgica és molt similar a Catalunya en superfície; en autopistes, gens ni mica.




Llengües.
Va per zones però, en resum: a Valònia, el francès; a Flandes, flamenc o neerlandès; a l'extrem oriental de Liège, l'alemany. I com a llengua franca l'anglès en totes les seves variants, segons el nivell d'esforç i coneixement de cada parlant.

I un detall important: tota la informació disponible dels llocs visitats (audioguies, futlletons, cartells, etc.) estan en neerlandès, francès, anglès i/o alemany, segons zones. I en moltes visites , dins el preu d’entrada, va inclosa una audioguia, reclameu-la si no l’ofereixen. Només al parlament europeu hem trobat més oferta d'idiomes; menys el català, és clar. 

El clima.
Hem conegut l'estiu belga, que és molt semblant a la nostra primavera: temperatures suaus i encara que a estones faci un sol picant no oblideu tenir a ma alguna màniga llarga; i a les nits millor tenir una vànua a prop (en el nostre cas els sacs d'estiu) perquè fàcilment et plantes en els 15°C o menys... una delícia per a nosaltres que fugíem de la xafogor mediterrània. Hem tingut pluja si fa o no fa cada tres dies, però ha sabut ploure: poques estones i suau.

Els horaris.
Compteu que és una societat civilitzada, és a dir, que us poden tancar el museu a les 12:00 per reobrir a les 13:00, que la gent dels museus també dina. I entre les 17:00 i les 18:00, tothom tanca. Diumenges tot tancat, tret de l'oferta turística i algun restaurant en zona cèntrica. El consell obvi de sempre: mireu d'adoptar el ritme de vida belga, i així no us semblarà que aneu amb el pas canviat o a contracorrent.

Logística autocaravanista.
Hem trobat una bona xarxa d'àrees d'autocaravanes de tots els tipus ( gratuïta/pagament, tradicional o de sortidor, etc.) de tal manera que quasi totes les nits hem pernoctat en una d'elles. A destacar que en algun àrea, al ser de tipus sortidor, hem hagut de buidar les aigües grises amb mànega; i també que molt sovint s'ofereix connexió elèctrica. Anotar que alguna vegada hem pernoctat per lliure sense cap problema.

I he de dir que no hem trobat gaire senyalització prohibitiva en aquest sentit. Si de cas només en llocs molt específics i turístics, que esmentaré: Damme i De Panne. Pel que fa als estacionaments trobareu que a les grans ciutats turístiques l'única manera de fer-ho és previ pagament. Nosaltres vam optar per entra-hi en caps de setmana d’hora ( sobre les 10:00, més o menys), trobàvem poc trànsit i vam poder estacionar amb facilitat en pàrquings de superfície. Consideració a part han merescut Brussel•les i Anvers, com veureu.



I el calaix de sastre
En algun lloc ( museu, benzinera, etc) no acceptem les targetes bancàries habituals ( Visa o similar) , sinó unes de pròpies belgues. També us podeu trobar que sigui difícil desfer-se de la brossa per l’escassetat o inexistència de contenidors; és qüestió de racionalitzar la brossa que es genera, reduir el seu volum i aprofitar les típiques papereres urbanes...és el que hi ha. 

El preu del diesel: el francès d’autopista, car;  l’alemany no tan car; i el belga quasi com el nostre.
I què tenen de menjar?el que podem dir és més o menys el que diuen a les guies: cerveses infinites en tipus i gustos; xocolates que segur alguna religió les condemnaria a l’infern per luxurioses; les populars Friteries o Frituur, en flamenc, que anul•len en qualitat i quantitat qualsevol MacDonald o similar; els muscles de la costa... i recordar que als restaurants amb una plat acostuma a haver-hi prou.

Guies turístiques
Bé, nosaltres hem utilitzat bàsicament La Guide du Routard de Bèlgica; els llocs webs oficials de Valònia, el lloc web de Flandes que per cert la tenen traduïda al català; i hem descobert i utilitzat, ja de visita per Bèlgica, unes guies molts particulars i habituals en l’entorn dels Albergs Juvenils, són les guies USE IT sobre les ciutats més conegudes de Bèlgica, que a més de mostrar-te la ciutat amb altres ulls, ofereixen bons consells per visitar, menjar i d’altres llocs interessants, com per exemple bogaderies disponibles.  

I ara, passem al viatge.




2. El viatge.



Bé, una vegada feta la introducció, a partir d'ara deixaré de parlar de Bèlgica per parlar-vos de Valònia i Flandes, els dos països que conformen Bèlgica. Perquè de fet hem visitat dos països ben diferenciats per la seva cultura, per la seva llengua, etc.. diferència que els mateixos ciutadans s'esmercen en mostrar sempre que poden. 




A més és una diferenciació que em vindrà de perles per subdividir el relat del nostre viatge. Un redactat de quasi tres setmanes, amb la meva prosa, es pot convertir en un suplici per molta foto que afegeixi. Així que en un relat independent us parlaré de Valònia i en un altre us parlaré de Flandes. A part d’això he cregut oportú indicar, si calia, en cada destí visitat, els aspectes autocaravanistes més rellevants ( estacionament, pernocta o àrea d’autocaravana); si bé al final trobareu, com sempre, el llistat complert d’aquests llocs.

Ah! he trobat el més encertat anotar els noms dels llocs visitats en la seva llengua pròpia, més que res per evitar situacions que considero surrealistes ... com quan en una guia estrangera sobre Catalunya parlen, posem per cas, de San Juan de las Abadesas o de San Pedro de Rodas.

Marceliano Cardoso Romero
marcecrn@yahoo.es
Cornellà de Llobregat,  25 d’agost de 2012


El present relat presenta la següent estructura:

I.Introducció, aquesta que tens a sobre.

II. Valònia en autocaravana (Bèlgica, agost de 2012), aquí.
III. Flandes en autocaravana ( Bèlgica, agost de 2012), aquí.
IV. Logística autocaravanista, aquí.