diumenge, 15 de setembre del 2013

EL BERGUEDÀ EN AUTOCARAVANA I A L’ESTIU, Juliol 2013

1.Introducció

Feia un munt de temps que no visitàvem el Berguedà; i a finals de juliol vam pensar: marxem ara al Berguedà, ara que mitja Catalunya s’atansa la platja i que no hi ha neu ni bolets que atreguin a aquesta comarca més visitants dels raonables.

Aquest és el relat de la nostra escapada pel Berguedà, a la recerca de tranquil•litat, natura i cultura. Com és costum us faré una breu descripció dels llocs visitats, anotaré aquells detalls autocaravanístics més rellevants ; i si no disposeu de gaire temps, aquí teniu un resum, perquè et facis una idea.

2. L’escapada
Aquesta tarda-nit de divendres la nostra fita és arribar al lloc de pernocta, que no és un altre que el Santuari de la Mare de Déu de Queralt, bonica balconada situada per sobre de Berga, que fins i tot de nit, a les fosques, ofereix boniques vistes de Berga.

2.1. Gósol, extrem de Lleida i racó del Berguedà.
Ens llevem i l’alçada del santuari ens ofereix una panoràmica de les primeres serralades pirinenques. Esmorzem i marxem capa el primer destí: Gósol.

Gósol, la càtara.
Avui Gósol celebra una fira en record dels càtars: El Retorn dels Càtars. Trobem aquest petit poble en festes, ple de paradetes amb productes artesanals i gastronòmics, gent vestida a la moda medieval, etc...si bé tanta ambientació no pot emmascarar la bellesa pròpia del poble, les seus carrers i cases.

I per tal de fer una mica de temps abans d’afegir-nos a la visita guiada que s’ha organitzat, ens acostarem a conèixer un veí del poble.

En Pau, de cognom Picasso.

Picasso va residir durant un temps a Gósol, i avui en dia es recorda aquest fet en el Centre Picasso ( i oficina de turisme) , una petita instal•lació que exposa reproduccions de les obres que va fer l’artista durant la seva estada a Gósol. Algunes molt conegudes i altres resulten familiars , com aquella pintura on s’intueix el que pocs mesos més tard sorprendrà el món: Les Senyoretes d’Avinyó.

Acabada la visita, baixem al carrer que comença la visita guiada pel poble, el poble antic i abandonat i , a dalt de tot, el castell de Gósol i les seves panoràmiques.

Per visitar Gósol hem estacionat la nostra autocaravana, just a l’entrada sud del poble una vegada superada la rotonda, en un camí asfaltat de la dreta, envoltat de camps.

2.2 Peguera, poble del Berguedà
Comencem la tarda comprovant que els accessos a la Mina de Petroli de Riutort no ens fan el pes per accedir amb la nostra autocaravana. Descartem visitar-la i decidim pujar a Rasos de Peguera, i allà acabar la tarda de la manera més tranquil•la possible.

Clar que veiem la tarda tan maca que optem per fer la curta passejada ( camí de 2,8 km, abalisat amb rètols i marques de pintura) que ens acosta al poble de Peguera. Bones vistes, paisatges muntanyencs, invasió de vaques i al final la tranquil•litat d’aquest poble que es resisteix a desaparèixer. Tornem a l’autocaravana pel mateix camí.
Estacionament i pernocta al pàrquing de l’antiga estació d’esquí de Rasos de Peguera.

2.3. Festa dels Elois, a Berga
Aquest matí , ben d’hora, entrem en Berga per gaudir d’aquesta festivitat. Trobar el lloc és ben fàcil: és qüestió de seguir les passes de la gent que, vestida amb impermeables i/o banyadors, es dirigeixen al punt de partida.

Aquest cap de setmana Berga està en plena celebració de la Festa dels Elois, i ara està a punt de començar la cercavila de cavalls, ases i altres bípedes que travessarà la vila sota un bon xàfec ...encara que fa un sol llampant.

Hem aparcat l’autocaravana a l’entrada de Berga, al carrer o Ctra. de Sant Llorenç, el temps necessari per gaudir una estona de la festa, esmorzar com cal en una pastisseria del nucli urbà i assecar-nos mínimament.

I aquí acaba l’escapada, avui hem de dinar amb la família i és millor anar fent via per no arribar a les postres.

3. Llocs autocaravanistes
Ara agruparé els llocs que hem utilitzat:

Santuari de la Mare de Déu de Queralt, Berga: estacionament i pernocta, en pàrquing asfaltat. Lloc amb boniques vistes i punt de partida d’excursions i passejades.

Gósol: estacionament a l’entrada sud del poble, una vegada superada la rotonda, en un camí asfaltat de la dreta, envoltat de camps.

Rasos de Peguera: estacionament i pernocta en aquesta antiga estació d’esquí.

Berga: estacionament al sud del nucli, en el carrer de servei de la Carretera de Sant Llorenç, enfront d’uns habitatges unifamiliars.

Àrees d’autocaravanes: no ens ha calgut però , si en necessiteu, us recordo que la més propera la trobareu a Navarcles, a 45 km al sud de Berga.