dissabte, 14 de novembre del 2009

EN AUTOCARAVANA PER ROMANIA, PART III i última (Juliol 2009)


Aquesta narració sobre Romania s’acaba. En aquesta part trobareu informació tal vegada més avorrida, però no per això menys important, ja que us anotaré els llocs de pernocta. També trec alguna conclusió i , al final, us apunto quatre dades sobre despeses i quilometratge.
Si acabeu d’aterrar des d’un buscador d’internet sapigueu que una breu descripció del llocs visitats la teniu a la Part II ; i si només vols saber quatre generalitats sobre el país, això ho trobaràs a la Part I.
Que us sigui de profit.

3.PERNOCTES I LA RESTA

Bé, a continuació us anotaré les pernoctes, per ordre cronològic.
Coll de Montgenèvre: gran estacionament per autocaravanes, a 1850 m d’alçada, situat poc abans de la frontera italiana. Dues grans esplanades amb graveta, connexió elèctrica i àrea de serveis. Tranquil i un entorn muntanyós. 6-10 €.




Villach: àrea d’autopista al voltant d’aquesta ciutat austríaca, gran pàrking a la zona de l’hotel i la benzinera. Sorprenentment tranquil•la a pesar de ser molt concorreguda.


Băile Felix: Càmping Apollo. Modest càmping urbà, situat a l’entrada de B.Felix venint d’Oradea. Parcel•les meitat asfalt, meitat gespa. Connexió elèctrica. Edifici de Lavabos i curiós grup de dutxes: situades a l’exterior i separades per panells que et tapen de genolls al coll. Tenen pou per buidar les negres i un embornal per a les grises. 20 €.





Gârda de Sus: pernocta al mig del poble, en una esplanada de terra situada entre la travessia i el riu.


Rimetea: al costat de l’església i en front del Muzeul de Etnografie. A poc metres, existeix una esplanada de terra amb font d’aigua i abeurador.








Gilău: Càmping Eldorado, situat a 3 km a l’est de Gilău, per la carretera E60. Parcel•les de gespa i connexió elèctrica. Instal•lacions noves, amb servei de rentadora i un petit llac al fons, amb platja de sorra i on pots banyar-te. Disposa d'àrea de servei d'autocaravanes. 25€.







Giuleşti: pernocta entre la travessia i un parc públic dedicat a un heroi romanès.



Pasul Prislop: pas de muntanya a 1416 m. Pernocta al costat de la cabana. Lloc BST. La cabana té WC públic i una font.









Vama: pernocta al barri proper a l’estació, de cases aïllades i carrers de terra. A prop d’una gran església de color blanc i el seu cementiri.







Dragomirna: campament situat a les portes del monestir. Constituït per unes cabanetes sota uns pins i un prat al voltat d’un llac. Té un petit edifici de dutxes i WC. Si vols connexió elèctrica estaciones al pàrquing i t’endolles, encara que vàrem veure uns francesos estacionats al voltant del llac, a la riba oposada al bar/retaurant. 10 €.






Tulcea: estacionament i pernocta en un pàrquing a peu de Danubi i a l’ombra del minaret de la mesquita o geamia d’Azzizie, situat al final de la Stradă Grigore Antipa, cantonada amb Stradă Independentei, a uns 300 m aigües avall de l’Hotel Delta. A l’entrada trobareu el cartell Parquing de Plată, és a dir pàrquing de pagament en romanés. El vigilant viu a l’entrada del pàrquing, on també ven plantes ornamentals. 6€/dia.



Cetatea Histria: gran superfície asfaltada en front del museu. En les proximitats cases habitades i un bar. Lloc tranquil.








Mamaia: Camping S. Venint del nord per la carretera de la costa i abans d’arribar al centre de Mamaia trobareu el càmping entre la carretera i la platja. Càmping molt concorregut per romanesos i i turistes eslaus. Vàrem coincidir amb una nombrosa expedició d’autocaravanistes holandesos. Parcel•la de gespa i connexió elèctrica. Edifici de serveis, botiga i restaurant. Punt de buidat de grises i negres: un pou de sanejament. Accés directe a la platja. Per a la bogada, i per suggeriment de la recepció, pactàrem un preu amb les senyores que fan la neteja dels bungalous i elles es van encarregar. Estada: 25€.


Sinaia: pernocta al petit pàrquing situat en front del telecabina, darrera de l’Hotel New Montana. Asfaltat i tranquil. Cases i algun restaurant al voltant.








Braşov: pernocta al pàrquing de superfície situat a la cruïlla del carrer Pictor Pop i i el carrer Constantin Dobrogeanu Gherea. En front, una benzinera; i adjacent al pàrquing una instal•lació de la policia romanesa. Pàrquing de pagament i a 5 minuts caminant del nucli històric.






Sighişoara: càmping Aquaris. Les autocaravanes les fan estacionar en un pàrquing a l’esquerra de la porta d’entrada. Connexió elèctrica. Punt de buidat de negres i grises: pou de la xarxa de sanejament . Piscina. Els serveis a les pròpies instal•lacions del càmping o en un edifici del costat, mitjançant clau, on tenen els apartaments. Situat en front del nucli històric , a l’altra riba del riu, a la Stradă N. Titulescu .


Lacul Bâlea: pernocta a la boca nord del túnel, sobre els 2.000 m. d’alçada. Gran esplanada a la dreta, entre la carretera i un rierol de muntanya. També pots passar als prats del costat, en companyia d’altres campistes i excursionistes. Lloc transitat de dia per turistes, excursionistes, famílies, gent de pas, etc. En proximitat: cabanes/restaurants.





4.CONCLUSIONS


La primera és que, pel meu gust, hem hagut de dedicar molts dies als desplaçaments d’anada i tornada, de tal manera que penso que per fer un viatge similar al nostre el millor és disposar de quatre setmanes, i així poder o planificar una anada-tornada més tranquil•la, per exemple amb etapes intermèdies interessants (Viena, Budapest, ...) o una ruta romanesa més extensa. Val a dir que altres autocaravanistes europeus el que fan és visitar Romania per parts: una any fan la Bucovina, un altre el Maramureş, en la següent visita fan el litoral juntament amb part de Bulgaria, .... Nosaltres ,per la nostra circumstància particular, teníem clar que no tornarem en els propers anys, així que vam optar per fer una volada molt general. Sóc conscient que ens hem deixat molts destins interessants; però vaja, el temps disponible era el que era.

En qualsevol cas, Romania és un país que ens ha agradat molt. Ens hem trobat un país d’esperit llatí pel que fa a l’acolliment i la comunicació, i molt religiós. I amb ganes de tirar endavant si bé encara s’està traiem el llast que han arrossegat durant dècades de dictadura; i de fet algunes vegades em sentia quasi solidari amb ells, si em remuntava als meus records d’infantessa crec que per aquí , a l’època tardofranquista, fèiem la mateixa pinta: infraestructures deficients, urbanisme lleig, indústries obsoletes, serveis públics precaris, etc. Sortosament, de mica en mica, penso que se’n sortiran, com hem fet nosaltres. Està clar, que llavors no tindrà l’encant que es pot trobar ara...la contradicció de sempre.


5 EL VI4TGE EN NÚM3R0S

Si parlem de temps, hem invertit 21 dies en aquest viatge, dels quals 3 dies van ser d’anada i altres 3 de tornada.
En termes de distàncies: en total hem fet al voltant d’uns 7.500 km, 3.000 dels quals en territori romanès.
I si parlem en euros, ho podem resumir en:
-despeses de peatges: 275 €
-despeses combustible: 1.100 €
-despeses turístiques: 625 €
(Nota: no s’han comptabilitzat despeses alimentàries en botigues, paradetes i restaurants)

I per acabar, les etapes:

Etapa 1, 734km, Cornellà de Llobregat -Coll de Montgenèvre (F)
Etapa 2, 886km, Coll de Montgenèvre (F) – Villach (A)
Etapa 3, 866km, Villach(A) – Băile Felix (RO)
Etapa 4, 145km, Băile Felix – Gârda de Sus
Etapa 5, 166km, Gârda de Sus – Rimetea
Etapa 6, 76km, Rimetea – Gilău
Etapa 7, 370km, Gilău – Giuleşti
Etapa 8, 161km, Giuleşti – Pasul Prislop
Etapa 9, 106km, Pasul Prislop – Vama
Etapa 10, 63km, Vama – Dragomirna
Etapa 11, 501km, Dragomirna – Tulcea
Etapa 12, 86km, Tulcea - Cetatea Histria
Etapa 13, 41km, Cetatea Histria – Mamaia
Etapa 14, 424km, Mamaia – Sinaia
Etapa 15, 53km, Sinaia – Braşov
Etapa 16, 148km, Braşov – Sighişoara
Etapa 17, 182km, Sighişoara – Lacul Bâlea
Etapa 18, 373km, Lacul Bâlea – Băile Felix
Etapa 19, 868km, Băile Felix (RO) – Villach (A)
Etapa 20, 708km, Villach (A) – Coll de Montgenèvre (F)
Etapa 21,712km, Coll de Montgenèvre (F) – Pàrking autocaravana

Total viatge: 7.669 km


Marceliano Cardoso Romero
marcecrn@yahoo.es
Cornellà de Llobregat, novembre de 2009