dimecres, 17 d’octubre de 2012

BÈLGICA (III), RELAT DE DOS VIATGES EN AUTOCARAVANA ( Agost de 2012).

El relat té el següent índex:
I.Introducció, aquí.
II. Valònia en autocaravana, aquí.
III. Flandes en autocaravana , aquest que estàs llegint.
IV. Logística autocaravanista, aquí.




III.FLANDES EN AUTOCARAVANA


 En línies generals, es pot dir que una vegada visitada Valònia vam passar a Flandes, Brussel•les inclosa, encara que, com sempre, la ruta erràtica de la nostra autocaravana ens ha retornat algun dia de manera momentània a la veïna Valònia.

  
 I ara, el nostre periple flamenc.



1.Etapa Châtelet – Brussel•les

Aquest matí hem fet ràpid els 71 km que ens separen de Brussel•les, de tal manera que sobre les 10:30 entràvem en el pàrquing de l'Auberg Génération Europa. Endrecem l'autocaravana, fem alguna bogada i una vegada dinats, marxem xino-xano cap el nucli històric. A destacar la proximitat entre molts dels llocs que acostumen a sortir en les guies, i com en dites guies us ho explicaran millor que jo, em limitaré a enumerar les fites del dia d'avui, i afegir quatre fotos:


Grand-Place Grote Marks: que es pot dir d'aquesta famosíssima plaça? doncs que aneu a partir de les 19:00 quan comença a buidar-se de turistes.
















Comics a les façanes: divertides i xocants quan veus els personatges de vinyeta a escala gegantina.











Galeries Saint-Hubert: impressiona passejar pel primer centre comercial tal i com els coneixem avui en dia....però construït el 1847!!!, 










I racons urbans que sobten a aquesta família mediterrània i ben mereixen uns minuts de contemplació.











Estacionament  i pernocta en l’Auberg Génération Europa. Rue de l'Élephant, núm. 4. Amb àrea d'autocaravanes en el pàrquing d'aquest alberg de joventut. Tarifes: 30€/autocaravana la primera nit, 25€ les següents. Serveis inclosos: els propis de l'àrea (canvi d'aigües i connexió elèctrica) i de l'alberg (esmorzar, wifi, rentadora, wc).


2. Brussel•les
 

Avui hi tornem a passejar per Brussel.les. I així, una vegada esmorzats a l'alberg, ens endinsem en la capital. Us anoto resumidament els destins d'avui.

L'Atomium. 


Per la qual cosa hem hagut d'agafar el metro. Quin tros de baluerna: 2500 tn de ferro representant això mateix: el ferro, o millor dit, la seva estructura atòmica. Estranyament bell, tal vegada per representar unes figures geomètriques tan simples a una escala gegantina. El seu interior també és interessant: exposicions, escales panoràmiques, passadissos enllumenats, etc.

Le quartier de Marolles.

Marxem de l'Atomium, i novament en metro, ens dirigim al barri de Marolles. La idea és, una vegada dinats unes frites, recórrer aquest popular barri brussel•lès, camí d'un altre barri més sofisticat. Edificis i cases curioses, botigues de totes les parts del món, el desorbitat Palais de Justice que em recorda els decorats de les superproduccions de Cecil B. de Mille....


i tot això a pocs metres del cor administratiu d'Europa....

El barri europeu. 


De fet volíem visitar el Parlament Europeu, però totes les visites de la tarda estan plenes, així que ens hem de conformar amb la visita del Parlamentarium, i no ens penedim: vam trobar una molt amena i moderna exposició on s'explica el naixement de la CE, el seu funcionament, els seus reptes.
Acabes la visita amb les piles europeistes carregades, orgullós de formar part d'aquest projecte que ha posat a treballar plegats tants milions d'europeus en una mateixa direcció. 



I només esmentar un però: la visita es pot fer en una vintena de llengües... menys en català, a pesar dels seus 10.000.000 d'europeus que el parlen. Sembla ser que per fer la visità en català s'ha de tenir estat propi o s'ha d'aconseguir que Andorra hi formi part, i d'això segon no em consta cap iniciativa. Deixem el barri europeu sota una fina pluja.

La Place du Grand-Sablon. 


Si fa una estona visitavem un vital barri obrer, ara toca una encantadora plaça de classe mitjana. Presidida per l'església de Notre-Dame-du-Sablon trobareu aquesta plaça envoltada de petites cases, apretades les unes contra les altres; i si l'arquitectura no us omple, no patiu, hi trobareu una xocolateria de prestigi, la de Pierre Marcolini, on hi entrem a tastar el paradís. El lloc és curiós, més semblant a una joieria que a una xocolateria, i compte!!! està prohibit fer fotos.

I amb això donem per acabada la nostra visita de Brussel•les. Tornem a l'alberg xino-xano, fa fresqueta i de tant en tant cau alguna gota... visca l'estiu belga!.

3. Malmédy-Hasselt

Museu Galoromà, Tongeren.Limburg.Flandes.


Aquesta tarda, després de visitar el Parc Natural Hautes Fagnes-Eifel, a Liége, tornem a Flandes. 

I la primera parada la farem a Tongeren per visitar el seu novíssim GalloRomeis Museum. Amena manera d'aproximar-te a la història no només de Tongeren si no de l'Europa occidental , des de l'home de neanderthal fins la caiguda de l'imperi romà d'occident, amb una especial dedicació a l'època romana de Tungurum, l'actual Tongeren.




Acabada la visita hem fet una ullada a la basílica de Tongeren, segurament la major concentració de gòtic per metre quadrat al nord de Paris. Les seves dimensions ens aclaparen i obviem la seva visita. Tornem a l'autocaravana i marxem cap el lloc de pernocta.









A Tongeren hem estacionat al carrer Maastrichtersteenweg, el que procedeix de l'autopista E313, poc abans de passar per sota de les vies fèrries, a 750 m del nucli antic.



I la pernocta l’hem feta a Hasselt. (Prov.Limburg. Flandes), a prop del Herkenrodesingel o R71 (circumval•lació de Hasselt), a la zona esportiva d'Alverberg. Pàrquing de superfície en zona d'edificis i camps esportius. Amb àrea de serveis. 2€ per omplir aigua.


4. Hasselt-Antwerpen
 

Machelen, ciutat de beateris. Antwerpen. Flandes.






El nostre viatge en autocaravana per Flandes ens duu a Machelen. La idea és visitar el barris dels beguines o beateris, el gran i el petit ( Groot en Klein Begijnhof), declarats patrimonis de la humanitat; encara que és l'excusa perfecta per travessar el nucli antic de Machelen, a més avui dissabte hi ha mercat. Impressionant catedral, la de Machelen; bellíssims racons carregats d'història i pau quasi divina la que trobem als beateris, petits barris de casetes de totxo i carrers amb llambordes, plens de tranquil•litat i silenci.

A Machelen hem estacionat en el pàrquing Zandpoortvest P1, situat al carrer del mateix nom. Pàrquing de superfície i pagament (menys en dissabte i diumenge), a 600 m de la Grote Markt.


Domein Hofstade, tarda de relax cicloturista. Antwerpen. Flandes.


 Des d'ahir que el Ferran i la Sara ens reclamen una mica de cilcloturisme. Així que acabats de dinar ens dirigim uns pocs quilòmetres al sud de Machelen, a la zona d'esbarjo de Hofstade






Extensa zona verda, amb estanys, zona de jocs infantils i un munt de carrils per passejar en bici o a peu. 



Estacionem l'autocaravana al pàrquing (1€ d'entrada) a l'ombra d'uns grans plataners. Marxen de passeig la Montse, el Ferran i la Sara, jo em quedo per planificar una mica la ruta dels propers dies.
A darrera hora de la tarda, marxem cap el lloc de pernocta: la gran Antwerpen.



Pernocta en un parkàmping d'autocaravanes, situat en Vogelzanglaan 7, Antwerpen. Es tracta d'un excamping reconvertit en pàrquing per a autocaravanes, amb arbres, gespa i zones pavimentades, per 10,50€ . Llocs per canviar aigües i connexió elèctrica previ pagament  (0.5 i 1 € respectivament). Cap altre servei més.

5. Antwerpen-Eeklo


Antwerpen i el seus barris. Antwerpen.Flandes.



Amb les indicacions i el plànol que ens ha facilitat el responsable del parkàmping, apareixem a l'Estació Central d'Antwerpen un tranquil matí de diumenge.



 La idea és seguir , si fa no fa, la ruta de la guia USE IT que ens permetrà visualitzar les riuades humanes que han acabat petant en Antwerpen: el barri jueu ( individus amb vestimenta ortodoxa) dona pas al barri xinés, per a continuació trobar-nos  una amalgama africano-orientmitjà-turca i acabar en ple barri portuguès. I al final, en el Bonaparte Dock pujar al modern MAS, des d'on gaudir de belles panoràmiques sobre Antwerpen, el seu gegantí port i tota la indústria que l'envolta.


Antwerpen i el barri antic. Antwerpen.Flandes.

 I ara cap el barri antic, el de les guies turístiques. Trobem un Antwerpen tot engalanat amb banderes de l'arc de sant martí, sembla que s'està preparant una gran festa gay i per tot arreu pengen banderes, munten escenaris i carpes... I molta gent, i molts racons bonics,  algun mercat d'antiguitats... i sobre tot sobta la coexistència pacífica de vianants, ciclistes, cotxes i tramvies. Busquem un lloc on dinar, que estigui relativament tranquil, lluny del centre històric.

La casa del mestre. Antwerpen.Flandes.


Abans d'abandonar Antwerpen visitarem la casa de Rubens, el gran mestre de la pintura barroca. La visita es desenvolupa per les estances de la casa, descriu breument l'ús de cada habitació i sobre tot exposa un munt d'obres d'art: pròpies de Rubens, del seu taller, d'altres pintors contemporanis i la seva col•lecció d'escultures clàssiques que va dur d'Itàlia. La visita acaba als jardins de la casa, d'inspiració italiana.




Acabada la visita marxem cap a l'estació del tramvia, hem de tornar al parkàmping, i reprendre el nostre viatge per Flandes. Propera pernocta: Eeklo. Àrea d'autocaravanes a tocar del port recreatiu, amb possibilitat de canviar aigües (0.5 € carregar aigua), amb 12 places per pernoctar (7€/nit) i possibilitat de connexió elèctrica (3€). També disposa de WC.


6. Eeklo-Oudenburg


De Damme a Brugge, en bici (Prov.West Vlanderen. Flandes). 
 
Abandonem Eeklo en direcció a Damme, amb el propòsit de visitar Brugge...en bici. Des de Damme hi ha una curta, fàcil i bonica passejada de 5 km, a peu de canal, fins Brugge.




I arribats a Brugge, passejada a peu pel nucli antic. Jo, personalment, a aquestes alçades del viatge començo a prescindir dels grans tòtems arquitectònics i en conformo amb la bellesa dels racons, les petites cases centenàries o els ponts reflectits sobre els canals ...i de tot això Brugge té un fotimer.


A mitja tarda tornem a cap l'autocaravana i descartem anar a la platja...s'ha posa núvol i amenaça pluja. Tarda de pluja, de compres per omplir el celler, d’omplir diesel i de comprovar que tenim problemes amb el sistema d'injecció del motor: camí del lloc de pernocta s’ha encès el xivato ...esperem que no ens compliqui les vacances

A Damme hem estacionat en el pàrquing sud (zuid), destinat a cotxes i busos. Amb una mica d'habilitat, fent que el cul de l'autocaravana voli per sobre dels parterres, es pot aparcar l'autocaravana en una plaça de turisme. En el pàrquing s'avisa als autocaravanistes que no s'hi pot pernoctar i tal i tal.



Pernocta en Oudenburg, en la Stationstraat o carretera que uneix el poble amb l'A10. Pernocta i àrea d'autocaravanes mitjançant sortidor automàtic de pagament (cada servei: 2x0.5€). Nota: les aigües grises s'han de buidar mitjançant mànega... i molt de soroll de trànsit a la nit, al menys en dia laborable.


7. Oudenburg-Niuewpoort


Bé, veient que el motor no xuta decidim acostar-nos a un taller d'Oostende, situat a tocar del concessionari Fiat. Una hora i mitja i 90€ més tard reprenem la normalitat mecànica, i per celebrar-lo dinem unes "moules", especialitat culinària d'aquestes terres. Proper destí: el Domein Raversijde.


Posar murs a l'oceà. Middelkerke. (Prov.West Vlanderen. Flandes).


 
En aquesta instal•lació mantenen en bon estat uns 800 m de la línia defensiva, el  Mur Atlàntic, que els alemanys van construir per repel•lir futurs atacs dels aliats durant la segona guerra mundial...encara que alguns sistemes defensius daten de la primera guerra. Durant una hora i mitja, i amb l'ajuda d'audioguies, passeges per la duna convertida en mur mortífer, foradada per galeries i estances, blindada per búnquers de formigó i eriçada per canons, ametralladores, anticarros i antiaèries.





Anotar que el lloc també ofereix dos museus més, que nosaltres no vam visitar.  Tornem a l'autocaravana i ens dirigm al lloc de pernocta, en la veïna Niuewpoort.

De Zwerver, Bruggesteenweg, 29 Nieuwpoort. Parkàmping De Zwerver per a autocaravanes: una vintena de parcel•les amb gespa on estacionar l'autocaravana i treure taula i cadires. Serveis, previ pagament: dutxes, rentadora, assecadora, etc.; àrea d'autocaravanes exterior, abans de la barrera (carregar aigua: 0,5€).

8. Niuewpoort-Ieper


Les dunes de De Panne. (Prov.West Vlanderen. Flandes).


Deixem el parkàmping d'autocaravanes de De Zwerver per visitar la reserva natural de De Westhoek, petit parc natural encaixonat entre un barri turístic de De Panne, tipus Salou, i la frontera francesa. Un racó de pau natural a tocar de tant de formigó i pressió turística. Una vegada al parc, decidim per fer una ruta circular que travessa el seu impressionant camp de dunes, voreja la frontera francesa i acaba a la platja, una d'aquestes platges del mar del nord, infinites i planes. Si decidiu visitar la reserva penseu en dur un calçat adient per caminar entre dunes: sandàlies o descalç.




Per poder visitar la reserva natural de  De Westhoek hem trobat que a l'avinguda d'entrada, la Dynastielaan, havien un munt de senyals creatives que tatxaven una autocaravana caputxina. Això ens ha fet estacionar força lluny de la reserva, en l'avinguda del costat, la Westhoeklaan. Després hem vist que algun autocaravana i camper havien ignorat les senyals. Anotar que la reserva disposa d'un petit pàrquing on també es pot estacionar.

I amb aquesta etapa hem assolit el punt més extrem del nostre viatge. Ara la ruta ja serà de tornada, una mica dissimulada però tornada al cap i a la fi. Pugem a l'autocaravana i enfilem cap el sud. Propera parada, Ieper.

Ieper, avant-sala de l'inferm (Prov.West Vlanderen. Flandes).


Tenim la intenció de visitar el seu museu dedicat a la Primera Guera Mondial, el Flanders Fields Museum, on s'explica aquesta guerra i en concret les vicissituds de Ieper. Ieper va haver de suportar 4 anys de guerres de trinxeres i només el número de baixes, 450.000 morts, pot donar una idea de l'infern que va suposar la guerra per a Ieper, els seus habitants i els combatents que hi van participar. 


Unes dades: la vila va quedar arrasada completament i va trigar 50 anys en recuperar el seu aspecte actual....una còpia fidedigna del Ieper del 1914. Una altra dada: Ieper va tenir l'honor de donar nom a la primera arma química, l'iperita, encara que des de llavors les seves víctimes l'anomenaran gas mostassa. La visita del museu és molt recomanable, i inoblidable.





Ieper, els ecos d'aquell inferm (Prov.West Vlanderen. Flandes).


 D'aquell drama de quatre anys encara avui en ens arriba el seu eco en la forma d'una  senzilla cerimònia que es celebra cada dia, des del 1928, a les 20:00 en la Menenpoort, gran porta monument en record dels combatents que vam venir de tots els racons de l'Imperi Britànic ( escocesos, hindús, birmans, etc.) i que vam morir en Ieper. La cerimònia curta, de no més de 20 min, consisteix en una ofrena floral als morts sota les notes tristes d’unes cornetes, tot envoltat en el més estricte silenci de participants i observadors ( es prega que la gent no aplaudeixi). 




Si no  podeu assistir a la cerimònia penso que val la pena visitar la Menenpoort, i poder valorar aquella tragèdia en la seva justa mesura. No en va, aquella Guerra Mundial la van anomenar la Gran Guerra i es creia que de tan sagnat que va ser seria “ la darrera guerra de la humanitat”...fins el 1939. Visita recomanable.


A Ieper vam estacionar, per visitar el centre històric, en la Oudstrijderslaan, al pàrquing de l'estació. I per pernoctar, a la Picañollaan, en un pàrquing de superfície, en companyia de dos autocaravanes belgues, en una zona esportiva i en front dels baluards d'Ieper. Lloc tranquil.

I ja podem dir que el viatge a Flandes acaba aquí. Al dia següent començàvem la ruta cap el sud, cap a casa.






Marceliano Cardoso Romero
marcecrn@yahoo.es
Cornellà de Llobregat, 14 d’octubre de 2012.

Aquest relat presenta el següent índex:

I.Introducció, aquí.
II. Valònia en autocaravana, aquí.
III. Flandes en autocaravana , aquest que estàs llegint.
IV. Logística autocaravanista, aquí.