dijous, 3 de gener del 2008

El nom de l'autocaravana

Des d’un principi em va cridar l’atenció el fet que la gent bategés la seva autocaravana, generalment amb noms afectuosos (Gordita, Ràpida o Cargol, etc), alguns noms són quasi llegendaris ( Enterprise o Halcón Milenario), i altres, els menys, de normals (Rosa, Jacinta , etc.).
Jo, la veritat, és que veia molt improbable que acabés batejant la nostra autocaravana, tal vegada perquè a casa no hem tingut gaires animals de companyia ( si bé les meves germanes opinarien el contrari al respecte de la meva persona) i no estava acostumat a allò de batejar coses properes. A més en el tema de la mecànica, sempre he vist els vehicles com una eina per a treballar o arribar a un destí, i més que anomenar l’instrument, és a dir el vehicle, tenia tendència a qualificar el fí: Quina currada! Quina festassa! Quines vistes!.
Però, un dia que m’imagino no tindria gaire feina, em vaig fer la pregunta: de batejar-la, quin nom li posaries?. I rumiant , i segur que per associació d’idees, vaig acabar pensant en l’autocaravana com aquells cossos ideals que apareixien en els problemes de física de batxillerat: eren generalment cossos toscos y quadrats, com una autocaravana...per fora; quasi sempre tenien una força de fregament que els hi feia la punyeta, com la Tara de les nostres autocaravanes; i mai paraven quiets, sempre estaven rampa amunt, pendent avall, ara anaven cap l’esquerra, ara cap a la dreta, com nosaltres en les nostres sortides.
Aquells cossos els anomenaven sòlids rígids. Ho recordeu?: “Problema 17.- Consideremos un sólido rígido de masa M desplazándose por un plano con una velocidad .....”
; i sempre penjaven d’ells un munt de coses (vectors, forces, etc), com si es tractessin dels nostres portabicis, el nostre vent en contra, l’antena de l’emissora, la placa solar, etc. I tot s’ha de dir: quasi sempre aquests cossos portaven velocitats modestetes, pel general anàvem reptant, si fa no fa com les autocaravanes.
Ho vaig veure clar: de posar-li nom seria Sólid Rígid, a més les seves inicials coincidien amb les de la marca de la nostra primera autocaravana, una Sun Roller, o sigui que estava clar, es diria Sòlid Rígid i així li hem dit a la nostra autocaravana des de llavors.
Després m’he apuntat al costum mariner d’indicar un numeral per a assenyalar el seu ordre de la autocaravana en la nostra família, ara anem per Sòlid Rígid II, però això és una altra història o , millor dit, dues històries: la de Sòlid Rígid I i la de l’actual. Les deixo per una altra dia.
Salut i encert!
Marce